Thursday, August 19, 2010

JURNAL REFLEKSI MINGGU KE 6

MAKYUNG

salam sejahtera saya ucapkan kepada en.amran kerana sudi mengajar saya tenteang makyong dan kompang, dalam kelas yang telah diberikan pada minggu lepas telah banyak menambah ilmu pengetahuan saya tentang 2 jenis muzik tradisional ini, sebelum ini saya hanya sedikit sebanyak telah mengatahui tentang kedua-dua alat muzik ini tetapi ianya dari ibu bapa saya sahaja, tetapi setelah saya mengikuti kelas ini pengetahuan saya dalam muzik ini semakin bertambah. makyong boleh dikatakan tergolong dalam bentuk seni lakon sama seperti menora, mek mulong dan sebagianya. muzik ini dikatakan beasal dari pattani(thailand).

dipercayai dibawa masuk ke semenajung melalui kelantan sejak 200 tahun yang lalu, muzik ini telah dibawa masuk oleh sultan muhammad ke-4. pada asalnya muzik ini menjadi muzik istana tetapi kemudianya ianya kembali menjadi muzik permainan rakyat. selain dikelantan muzik ini juga wujud dikedah.

dari segi persembahan, makyung ini mengandungi unsur-unsur spritual. kebiasaanya ia dipersembahkan melalui permainan main puteri iaitu sejenis permainan yang bertujuan untuk menyembuhkan penyakit, selain itu ia turu dimainkan dalam upacara sembah guru. permainan makyung ini juga dimainkan diatas tanah, dapat dikatakan disini aras panggung permainan makyung ini adalah sama aras dengan permukaan tanah.

terdapat beberapa contoh lagu yang dimainkan dalam  muzik ini iaitu menghadap rebab iaitu lagu yang terpanjang sekali dalam persembahan ini, lagu kijang mas iaitu lagu selepas lagu menghadap rebab dimainkan, lagu singdung iaitu lagu yang dinyanyikan oleh pakyun apabila ingin memberikan arahan kepada peran. selain daripada lagu-lagu yang disebutkan terdapat banyak lagi lagu-lagu lain.

dari segi alat muzik pula, makyung mempunyai beberapa alat muzik utama seperti rebab,gendang ibu dan anak dan tetawak. kadang-kadang juga dimasukan alat tiup seperti serunai.
rebab memainkan peranan utama dalam persembahan ini. rebab merupakan alat kordofon, mempunyai 3 tali, ianya berbentu 3 segi dan dibuat daripada kayu, muka badan rebab ditutup dengan kulit lembu untuk membantu mengeluarkan bunyi, ia dimainkan secara digesek, bonggol kecil dipanggil susu tujuan untuk meredam bunyi.

tetawak pula merupakan sepasang gong yang masing-masing mempunyai pitch bunyi yang berbeza. gong dimainkan dengan cara diketuk. setiap pusingan lengkap ditanda dengan bunyi gong.

gendang pula dimainkan dengan cara diketuk, gendang menggunakan 4 timbre iaitu pak,duh,cak dan ting. gendang juga dimainkan secara interlocking. melodi dimainkan secara berhias dan komplaks oleh kesemua alat muzik tersebut.

KOMPANG

kompang merupakan salah satu alat muzik yang dimainkan dimalaysia. kompang ini dikatakan berasal dari kebudayaan barat di asia barat(timur tengah). ditempat asal, alat ini disebut dengan pelbagian nama seperti dufuf,daff,duff,tar atau bendir. berlainan pula di indonesia, ia dipanggil terbang atau rebana.ia dulunya digunakan untuk menarik minat pembeli untuk menarik minat pedagang. pada aslanya kompang ini telah dibawa masuk oleh pedagang-pedagang arab melalui perniagaan pada kurun ke-13. alat ini dikelaskan sebagai membaranofon dalam kelas drum kecil.


biasanya kompang dimainkan semasa majlis perkahwinan dan banyak lagi pada asalnya, kini masyarakat telah menukar corak permainan alat ini, dimainkan dalam acara sambutan pemimpin dan sebagainya.

dalam persembahan, kompang ini dimainkan secara berkumpulan, terdapat bahagian-bahagian tertentu dalam permainan ini seperti melalu,menigkah dan menyilang. pemakaian bagi pemain kompang amat dititiberatkan dan ada pantang larang tersendiri.

dimalaysia, kompang terbahagi kepada beberapa jenis iaitu kompang hadrah(perak), kompang johor/jawa, kompang eizhar(selangor), dan kompang kelalang(melaka). kompang mempunyai beberapa jenis saiz dan mengikut umur contohnya 30cm untuk 12 tahun dan kebawah serta banyak lagi. rentak asas sesebuah kompang ialah tak dan dung dan rentak yang paling asas ialah rentak asli.

kesimpulan, secara keseluruhanya dapat dikatakan bahawa, makyun dan kompang ini merupakan muzik yang tidak patut dilupakan oleh jenerasi muda pada masa kini. muzik ini seharusnya diketengahkan oleh pihak kerajaan dalam usaha menarik pelancong asing datang kenegara kita ini...
Teruskan Membaca...
 

blog pelajar kumpulan A

blog pelajar kumpulan B

Blog pelajar kumpulan C

SMP2252 NIQ89 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template